תחושת צריבה בקרוהן / קוליטיס כיבית

קרוהן – טיפול טבעי באמצעות הרפואה הסינית

במאמר זה אתייחס לשאלות המטרידות מטופלים שרק עכשיו אבחנו אצלם קרוהן, ולאלו הסובלים מקרוהן כבר תקופה ארוכה ומחפשים לשמוע נקודת מבט וטיפול אחרים.

  • מהם החסרונות בגישה של הרפואה המערבית בטיפול בקרוהן?
  • איך הרפואה הסינית “רואה” ומטפלת בקרוהן?
  • איך אפשר להפחית באופן משמעותי את החרדה מהתקף נוסף?
  • האם ניתן להביא לריפוי קרוהן באמצעות הרפואה הסינית?

נתחיל בסקירה קצרצרה על קרוהן בראי הרפואה המערבית ומייד נעבור לגישה של הרפואה האלטרנטיבית כולל הרפואה הסינית.

קרוהן – הגדרה ותסמינים

קרוהן הינה מחלה אוטואימונית בה מערכת החיסון של הגוף מזהה בטעות את תאי המעיים כאוייב ותוקפת אותן.

כמו קוליטיס כיבית, מחלת הקרוהן מוגדרת כמחלת מעי דלקתית  IBD – inflammatory bowel disease, ועל פי הרפואה המערבית הגורמים להופעתה אינם ברורים.

קרוהן מאופיינת בהתפרצויות עם תסמינים חריפים לצד תקופות של הפוגה בהם התסמינים נרגעים או נעלמים לחלוטין.

התסמינים מתרכזים בעיקר במערכת העיכול וכוללים בעיקר גזים נפיחות וכאבי בטן מרכזית ותחתונה ושלשולים או עצירות.  אם המצב מתמשך – המשקל יורד, מופיעה אנמיה (חוסר דם) ומופיעים תסמינים נוספים של תת תזונה כמו חוסר תאבון רתיעה מאוכל וחולשה.
בעת התקף אקוטי מופיעים כאבי בטן חזקים יותר, שלשולים או עצירות וחום.

מעבר לכך, יכולים להופיע תסמינים גם מחוץ למערכת העיכול כגון כאבי מפרקים ושרירים, פריחות, דלקות עיניים, דלקות ואבנים בדרכי השתן והפרעה בתפקודי הכבד.
סיבוכים אפשריים של המחלה הם פסיטולות (חיבור הנוצר בין המעי לאיברים אחרים) וחסימת מעיים.

הטיפול ברפואה המערבית

הטיפול כולל שילוב של תרופות חזקות, הדרכה תזונתית הניתנת על ידי דיאטנית ובמקרים קיצוניים ממליצים על ניתוח לכריתת חלקים דלקתיים או חסומים במעי שאינם מחלימים.

למידע נוסף על האבחנה והטיפול ברפואה המערבית כאן

למה קשה לרפואה לאבחן את מחלת הקרוהן?

פעמים רבות מטופלים עם קרוהן סובלים מתסמינים במשך זמן רב עד שהם מגיעים לאבחנה ברורה.  הגורם העיקרי לכך הוא התסמינים “העמומים” הכוללים גזים, נפיחות וכאבי בטן – אשר דומים לתסמינים של תסמונת המעי הרגיז.  

גורם נוסף הוא גיל המטופלים – המחלה נוטה להתפרץ בגיל העשרה, בצבא ובשנות העשרים – זהו גיל של מעבר מילדות לבגרות, בו לפעמים קשה למטופלים לדעת אם עליהם להתעקש על חומרת התסמינים והדרישה לבדוק את המצב לעומק.  לפעמים קשה להם לעמוד מול בעלי הסמכות כמו הורים, מורים, מפקדים, מעסיקים ואפילו רופאים.

כאשר מגיעה לבסוף אבחנה של קרוהן, בדרך כלל ישנה הקלה אצל המטופלים כי הם מקבלים סוף סוף אישור לכך שהם לא “מדמיינים” או “מפונקים”.  יחד עם זאת מגיעה גם חרדה גדולה לעתיד.

מחלה לכל החיים?

קרוהן נחשבת על פי הרפואה המערבית למחלה עם תקופות של התלקחות ושל רגיעה, אך ללא אפשרות לריפוי. 
יש מטופלי קרוהן שהטיפול המערבי עזר להם.

המטופלים שאני פגשתי הגיעו כי חיפשו דרך אחרת.
חלקם פנו אליי לפני התחלת הטיפול התרופתי כדי לראות אם אפשר לטפל דרך הרפואה הסינית, ואחרים כיוון שהטיפול התרופתי ייצר אצלם מעגל של הדרדרות בריאותית.
כאשר מערכת העיכול החלשה ממילא מקבלת תרופות אשר רק “נלחמות” במחלה ואינם עוזרות בתהליך השיקום, נוצר מצב בו הגוף הולך ונחלש, ופעם הבאה שהמחלה מתפרצת הוא מגיע אליה חלש עוד יותר.

חסרונות הטיפול בקרוהן של הרפואה המערבית

כאמור הטיפול הרפואי בקרוהן מורכב בראש ובראשונה מטיפול תרופתי משולב הניתן לאורך כל החיים כולל בזמני הפוגה, מטיפול תזונתי, ובמקרים קשים משלב ניתוחים לכריתת אזורים שאינם מגיבים לטיפול.

על ההדרכה והמעקב התזונתי בחולי קרוהן אחראיות דיאטניות קליניות המתמחות בתחום, והן נפגשות עם המטופלים כדי להתאים להם תפריט בהתאם למצבם.  למרות ההבדלים הרבים בין הטיפול הדיאטני לבין הטיפול בקליניקה שלי, יש כמה עקרונות מנחים דומים.

אך רופאי הגסטרו הם אלו המשמשים כמנהלי הטיפול הרפואי והם אינם מתעסקים כלל בתפריט.
המסר שעובר הוא – האיזון התרופתי הוא החלק החשוב ביותר, והתזונה פחות.

הטיפול התרופתי במחלת הקרוהן

אומנם התרופות מביאות לתוצאות קליניות מעודדות ומהירות לפעמים, אך המחיר שלהן גבוה בשל תופעות הלוואי הרבות.
בין התרופות הנפוצות ישנן סטרואידים (פרדניזון) המחלישים את פעילות מערכת החיסון וגורמים לתופעות לוואי כמו קושי בשינה, עוררות ייתר, הזעה. אנטיביוטיקה הפוגעת באוכלוסיית החיידקים המועילים במעי ומחלישה עוד יותר את עמידות המעי לחיידקים מזיקים וגורמת לתסמינים במערכת העיכול, תרופות מסוג ASA5 (סלזופירין) נוגדות דלקת הגורמות לתופעות לוואי במערכת העיכול, אימונומודולרים (אימורן, פוריניטל, מתוטרקסאט) אשר מדכאות את פעילות מערכת החיסון עם תופעות לוואי של ירידה בתאי הדם הלבנים והפרעה בתפקודי הכבד, תרופות ביולוגיות (יומירה, רמיקייד) אשר משנות את הרכב הדם וגם להם תופעות לוואי רבות.

אפשר להגיע לתוצאות קליניות מעולות בעזרת תזונה

אני מאמין כי אם עולם הרפואה היה מכיר בחשיבות התזונה ככלי טיפולי יעיל ומהיר גם במצבים אקוטיים בחולי קרוהן – היה ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר בעזרת שינוי תזונתי מדוייק, וכך להביא לשימוש קטן יותר בתרופות וניתוחים ולמנוע את תופעות הלוואי והסיבוכים הנילווים.

הגישה של הרפואה האלטרנטיבית כולל הרפואה הסינית לטיפול בקרוהן שונה לגמרי.
בואו נראה איך…

קרוהן – גורמים על פי הרפואה האלטרנטיבית

כאשר מטופלים עם קרוהן מגיעים לטיפול בקליניקה הם בדרך כלל מספרים שמערכת העיכול שלהם תמיד הייתה רגישה, גם לפני שחלו.  בהיסטוריה הרפואית שלהם אפשר למצוא גורמים שהחלישו את מערכת העיכול מגיל צעיר כמו:

  • מאז שזוכרים את עצמם נטייה לבטן לא רגועה, אי נוחות אחרי האוכל, גזים ונפיחות, עצירות או שלשולים. לעיתים התסמינים החמירו במצבי מתח וחרדה.
  • בשנה הראשונה לחיים – אלרגיות, פריחות, דלקות ריאות או אוזניים עם ליחה מרובה, לעיתים עם שימוש בתרופות כמו סטרואידים, אנטיהיסטמינים (לטיפול באלרגיה) או אנטיביוטיקה. כל אלו מחלישות את אוכלוסיית החיידקים המועילים במעיים.
  • תזונה לא בריאה ולא מסודרת – מטופלי קרוהן סיפרו לי שנטו לאכול “כמו ילדים” עד שאובחנו במחלה – הרבה מזון ומשקאות מתוקים, חוסר סדר בארוחות וכו’. גישה של “מה שבא לי”.

גורמים אלו עלולים להביא לפגיעה כרונית בתאי המעי.

פגיעה בתאי המעי

התפקיד של תאי המעי הוא לפרק את המזון לחלקיקים קטנים כדי שייספגו אל מחזור הדם.  כאשר התאים פגועים, הם מאפשרים מעבר של חלקיקי מזון גדולים מידי אל מחזור הדם.  מערכת החיסון מזהה בטעות את חלקי המזון הגדולים בתור “גוף זר”, תוקפת אותן וגורמת לתגובה דלקתית ולרגישויות למזון.  מצב זה נקרא “תסמונת המעי הדליף” Leaky Gut Syndrome .

הספיגה של החומרים החיוניים לבניית הגוף כמו ויטמינים ומינרלים נפגעת, מופיעה אנמיה, חולשה וירידה במשקל.  בנוסף תאי המעי עצמם הופכים להיות מטרה לתקיפה של מערכת החיסון ומתפתחת דלקת.

קרוהן – גורמים על פי הרפואה הסינית

על פי הרפואה הסינית הגורמים לקרוהן הם חולשה וליקוי בתנועה התקינה של מערכת העיכול.  תזונה לקויה, נטילה של תרופות באופן כרוני, בשילוב עם מתח נפשי מחריפים המצב.  התוצאה היא “לחות” בשפת הרפואה הסינית או פסולת “דביקה כמו דייסה” אשר מצטברת במעי, פוגעת בתפקודו ומובילה לדלקת הכרונית, לתסמינים ולסיבוכי המחלה.

כמו בכל מחלה כרונית התקפית, המטופלים בדרך כלל יכולים לקשר זמנים של התקפים עם מצב ריגשי סוער.  ברפואה הסינית לכל איבר יש לא רק תפקודים פיזיים אלא גם מנטליים-רגשיים ואנרגטיים.
המעי הדק מתעסק בפירוק ובספיגה של מזון בצד הפיזי, ובצד המנטלי-ריגשי הוא מתעסק עם סינון והפרדה בין עיקר ותפל.  כאשר התפקוד של המעי הדק נחלש, האדם חווה גם קשיי עיכול פיזי וגם קושי ביצירת סדר עדיפויות ברור, והכל “מתערבב לו והופך לדייסה” בראש ובבטן.

בנוסף לכך, על פי הרפואה הסינית המעי הדק מחובר בקשר ישיר אל הלב.  כאשר הלב יוצא מאיזון בגלל מצב פיזי או ריגשי, הוא משפיע באופן ישיר על תפקוד המעי הדק.  וכאשר המעי הדק “חולה”, הוא משפיע גם על הלב.

המטופלים בהם טיפלתי דיווחו שההתקפים חזרו בדרך כלל לאחר ארוע או סידרה של ארועים המערבים מתח נפשי יחד עם חזרה לדפוסי אכילה ישנים כמו לפני המחלה (המדגים שינוי לא מוצלח בסדר העדיפויות).

טיפול טבעי בקרוהן באמצעות הרפואה הסינית

הטיפול תלוי במצב המטופל והמחלה.  ככל שמתחילים טיפול בשלבים מוקדמים יותר לגילוי המחלה ולתחילת התסמינים, הטיפול מתקדם יותר מהר.  מטופלים שמגיעים לטיפול לאחר שנים של נטילת תרופות חזקות, אישפוזים וניתוחים – הטיפול בהם ידרוש זמן ממושך יותר.

טיפול ברפואה סינית בכל שלבי מחלת הקרוהן

בכל אחד משלבי המחלה במקביל ל”מלחמה בדלקת” ישנו דגש על חיזוק המטופלים מבחינה גופנית ונפשית על מנת לקדם אותם אל עבר ההפוגה.
הטיפול בקליניקה כולל תזונה, דיקור סיני, צמחי מרפא ותוספי מזון (ברזל, B12, פרוביוטיקה ועוד).

בשלב ההתקף האקוטי המעי לא סופג את המזון והגוף מרזה ונחלש.  מטרת הטיפול בשלב זה היא למנוע ירידה במשקל, לסייע בהורדת הדלקת והפחתה של התסמינים (עצירות, שלשולים, כאבי בטן ועוד) כולל של תופעות הלוואי של התרופות, ולחזק את הגוף והנפש בעת התמודדות עם ההתקף – כל אלו בעזרת דיקור סיני הניתן פעם או פעמיים בשבוע בשילוב צמחי מרפא.  בשלב זה התזונה מאד מוקפדת ומצומצמת והליווי התזונתי הוא צמוד, ומשתנה מידי כמה ימים בהתאם למצב.

בשלב הבא התסמינים הקשים משתפרים והחום יורד.  כאן הטיפול מתרכז בחיזוק רמת האנרגיה של המטופל, בשיפור יכולת הספיגה של המעי והורדה מוחלטת של מדדי הדלקת בעזרת דיקור סיני וצמחי מרפא.  כל אלו נועדו לאפשר גם הורדה במינונים של התרופות (בליווי הרופא).  התזונה מתחילה להיות מעט יותר מגוונת בהתאם למצב ומטרתה להזין ולחזק את תאי המעי, לשפר את תפקוד מערכת העיכול ולחזק את הגוף.

כאשר אין כבר מדדי דלקת או תסמינים בעיכול, הטיפול מתרכז בעידוד התאבון כדי לעלות במשקל ולחזק את הגוף, וניתן כבר להתחיל בתהליך הארוך של שיקום מערכת העיכול בעזרת דיקור סיני וצמחי מרפא.  התפריט מתרחב ומתחילים להרגיש יותר כמו אנשים “רגילים” מבחינת האפשרויות התזונתיות.  מתחילים לשים דגש על שינויים באורח החיים כחלק מהחזרה לשיגרה וביניהם: הבנה של מה מחזק ומה מחליש את מערכת העיכול, ואילו שינויים נדרשים על מנת למנוע את ההתקף הבא.

שלב ההפוגה (רמיסיה) מוגדר כהעדר תסמינים ומעבר לחיים שאחרי ההתקף.  כאן הטיפול מתרכז בשיקום עמוק של מערכת העיכול בעזרת דיקור וצמחי מרפא, כולל המשך שינויים באורח החייםהמטרה בשלב זה היא הבראה מוחלטת של המעי ובנקודה זו המטופלים כבר יודעים איך ומה לאכול, לשתות ולנהוג כשהם מתחילים להרגיש את התסמינים.  ידע זה משמש להם ככלי למיגור החרדה כנגד תחושת חוסר האונים אם יגיע התקף נוסף.  הפעם הם כבר יודעים איך לפעול לפני שהמצב מחמיר, ורוב הסיכויים שהם לא יגיעו לאותם קשיים שוב.

מרבית המטופלים בהם טיפלתי – טופלו במקביל אצל רופאי גסטרו, עברו בדיקות וקיבלו תרופות.  הטיפול בקליניקה קיצר את משך ההתקפים ואת הצורך בטיפול תרופתי אגרסיבי, טיפל בתופעות הלוואי, מנע סיבוכים ועזר להביא להפוגה.

לסיכום

על פי הרפואה המערבית אי אפשר להתרפא מקרוהן.
מהנסיון שלי בקליניקה בהחלט ניתן להגיע למצב של הפוגה לאורך שנים ארוכות ללא תסמינים, ללא סימנים בבדיקות הדם וללא סימני דלקת ברירית המעי – מה שנקרא ברפואה “רמסיה עמוקה”.

כדי להגיע להפוגה ולהתמיד בה לאורך זמן על המטופלים להפוך להיות מתרפאים פעילים על ידי לקיחת אחריות מלאה על כל תחומי החיים שלהם כולל:
תזונה מתאימה
זיהוי מוקדם של תסמינים כדי להעניק טיפול מונע
יישום השינויים באורח החיים תוך התייחסות למרכיב הרגשי שתרם למצב.

אם אתם או מישהו קרוב אליכם סובל מקרוהן,
אתם מוזמנים לפנות אליי כדי לדבר על אפשרויות הטיפול בקליניקה.

יש לכם שאלה לגבי הטיפול? שלחו לי הודעה ואחזור אליכם

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.